loading...
سنگر بروبچه های دسته یکی دهه 90
:: تبلیغات ::
dastlan بازدید : 19 شنبه 13 دی 1393 نظرات (0)

 

خصوصیات یاران امام مهدی(ع)

امام صادق(علیه‌السلام) مى‏فرماید: خوشا به حال شیعیان قائم كه در زمان غیبتش منتظر ظهور او و فرمانبردارش هستند، آنان اولیاى خدا هستند، همانها كه نه ترس آنها را فرا مى‏گیرد و نه اندوهگین مى‏شوند.

امام باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: گویى كه یاران قائم را مى‏بینم كه شرق و غرب (جهان را) در نوردیده‏اند. همه‏ چیز در برابر آنها سرِ تسلیم فرود مى‏آورد حتى درندگان زمین و آسمان به دنبال خشنود ساختن آنها هستند. قطعه‏اى از زمین به قطعه دیگر مباهات كرده و مى‏گوید: امروز مردى از یاران قائم از من گذر كرده است.(4)

ویژگى‏هاى جسمانى
یاران امام مهدى(علیه‌السلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و كسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیه‌السلام) در وصف توان بدنى یاران قائم(عج) مى‏فرماید:
لوط (علیه‌السلام) كه مى‏فرمود: «اى كاش در برابر شما قدرتى مى‏داشتم یا مى‏توانستم به تكیه‏گاهى استوار پناه ببرم»(5) در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او بود، زیرا به هر كدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محكمتر از پاره‏هاى آهن است. اگر به كوه‌هایى از آهن برخورد كنند آنها را از جا بر مى‏كنند و شمشیرهاى آنان از حركت باز نمى‏ایستد، مگر زمانى كه خداوند(عزوجل)، خشنود شود.(6)


چقدر حیف است که ما از یارانش نباشیم.

تعداد یاران قائم(عج)

قول مشهور این است كه تعداد یاران امام عصر(عج) 313 نفر هستند كه در روایت‏هاى متعددى به آن اشاره شده است. در روایتى «مفضل بن عمر» از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:
مثل این است كه قائم(علیه‌السلام) را بر منبر (مسجد) كوفه مى‏بینیم، در حالى كه 313 مرد به عدد اهل بدر گرد او را گرفته‏اند. آنها مردان جنگاور و حاكمان خدا در زمین او و بر خلق اویند.(7)
با توجه به روایت دیگر به این نتیجه مى‏رسیم كه یاران آن حضرت منحصر به تعداد یاد شده نبوده و این تعداد كسانى هستند كه از آغاز حركت حضرت مهدى(عج) ایشان را همراهى مى‏كنند، اما به تدریج بر این تعداد افزوده مى‏شود. البته ناگفته نماند كه این 313 نفر به دلیل خصایل برجسته‏اى كه دارند نقش فرماندهى و رهبرى را در لشكر آن حضرت به عهده دارند.(8)
در روایتى ابوبصیر از امام صادق(علیه‌السلام) چنین نقل كرده است:
قائم از مكه خارج نمى‏شود، مگر زمانى كه تعداد كسانى كه به گرد او جمع ‏آمده‏اند، تكمیل شود. پرسیدم: این تعداد چند نفر است؟ آن حضرت فرمود: دو هزار نفر، جبرئیل در سمت راست او و میكائیل در سمت چپ او حركت مى‏كند و ... .(9)

 

تعداد یاران امام مهدی(عج)

یاران امام مهدی(عج) را از جهت مقام معنوی و وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده می گیرند می توان به سه دسته تقسیم کرد.
1-
دسته اول که در مقایسه با سایر یاران امام مهدی (عج) بسیار با فضلیت تر و وارسته تر و توانمندتر ند 313 نفر است . امام باقر (عج) در این باره فرموده اند:
فاذاخرج اسند ظهره الی الکعبه واجتمع الیه ثلاثمائه و ثلاثه عشررجلا من اتباعه
«
وقتی امام مهدی(عج) قیام کند به خانه کعبه تکیه می کند و 313 نفر از یارانش نزد او حاضر می شوند»

از آنجا که حکومت امام مهدی(عج) یک حکومت جهانی است و سرتاسر کره زمین را فرا می گیرد و حکومت جهانی به کارگزاران و مدیران توانمند و دانا نیاز دارد، امام مهدی(عج) از این 313 نفر برای اداره امور مناطق مختلف دنیا و پاسخگویی به سؤالات و نیازمندیهای مردم نقاط مختلف کره زمین استفاده خواهد کرد
امام صادق(عج) در این باره فرموده اند:
هم النجباء والقضاة والحکام والفقهاء فی الدین
آنان (313نفر) برترینها، قاضیان، حاکمان و فقیهان در دین اند.
2-
دسته دوم یاران امام مهدی(عج) تعدادشان ده هزار نفر است. این گروه کسانی هستند که پس از اطلاع از ظهور امام مهدی(عج) از نقاط مختلف دنیا برای یاری رساندن به آن حضرت به سمت مکه حرکت می کنند و در همان روزهای اول ظهور خود را به امام مهدی(عج) می رسانند قیام مسلحانه امام مهدی(عج) برای گسترش عدالت و معنویت و مبارزه با ستمگران و مستکبران زمانی آغاز خواهد شد که این ده هزار نفر در مکه خود را به امام برسانند امام صادق (عج) در این باره فرموده اند:
لایخرج القائم من مکه حتی تکمل الحلقه
«
امام قائم(عج) از مکه خارج نمی شود مگر هنگامی که گروه تکمیل شوند»

یکی از اصحاب امام صادق(عج) پرسید آن گروه چند نفرند؟ حضرت فرمودند« عشره الاف، ده هزار نفر»
3-
دسته سوم یاران امام مهدی(عج) که لشکر عمومی آن امام عزیز هستند را مومنانی تشکیل می دهند که در سرتاسر دنیا حضور دارند و برای اجرای اهداف و برنامه های امام مهدی(عج) به آن حضرت کمک می کنند. در احادیث امامان معصوم:تعداد این افراد معین نشده است اما یقینا این گروه شامل میلیونها انسان حق طلب و عدالت خواهی خواهد بود که به آن امام خوبی ها عشق می ورزند و با دیدن علم و حلم وکمال و وفا و دیگر اخلاق نیکوی امام مهدی(ع) به او می پیوندند.
در تعدادی از احادیث نام برخی از اصحاب امام مهدی4نیز ذکر شده است که به عنوان نمونه می توان به حضرت عیسی(ع) و سلمان فارسی اشاره کرد پیامبر اکرم6در این باره فرموده اند:

«
عیسی بن مریم ینزل من السماء و یکون مع المهدی من ذریتی»
عیسی بن مریم از آسمان فرود می آید و با مهدی که از نسل من است همراه خواهد بود.

آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند:
«
یا سلمان انک مدرکه و من کان مثلک و من تولاه هذه المعرفة»
ای سلمان تو او (مهدی4) را درک خواهی کرد و هر کس که مثل تو باشد و با چنین معرفتی او را دوست داشته باشد نیز او را درک خواهد نمود.

علاوه بر گروه های سه گانه اصحاب امام مهدی4که پیش از این بیان کردیم، آن حضرت را لشگری از فرشتگان نیز یاری می¬کنند هم چنان که خداوند با ترس و و حشتی که در دل دشمنان امام مهدی4می اندازد آن حضرت را کمک می کند امام صادق(عج) در این باره فرموده اند:
«
یویده الله بثلاثه الملائکه والمومنین والرعب»
خداوند امام مهدی را با سه لشگر یاری میکند:فرشتگان، مؤمنین و ترس

 

چگونگی آگاهی یاران امام مهدی(عج)

 

پاسخ این سؤال که یاران امام مهدی(عج) چگونه مطلع می شوند که اصحاب آن حضرت هستند و باید برای یاری ایشان به سمت مکه حرکت کنند؛ باید گفت:
خداوندی که از حضرت ابراهیم در میان آتش محافظت کرد و برای حضرت صالح(عج) از دل کوه شتر بیرون آورد و امام مهدی(عج) را صدها سال سالم و زنده نگه داشته است ، اگر اراده کند می تواند کاری کند که یاران امام مهدی(عج) به صورت معجزه اسا از اینکه یاران آن حضرت هستند مطلع شوند و دوری مسیر و پراکنده بودن یاران امام مهدی(عج) در سرتاسر دنیا نمی تواند مانع اراده خداوند شود. علاوه بر این در احادیث امامان معصوم:نیز اشاره هایی به این مسئله شده است مثلا امام صادق(عج) در حدیث فرموده اند:
یصبح احدکم و تحت راسه صحیفة علیها مکتوب و«طاعة معروفه»
چون از خواب بیدار شدید، زیر سر خود نامه ای را می یابید که در آن نوشته شده است« اطاعتی نیکو»
امام صادق (ع) در مورد چگونگی جمع شدن یاران امام مهدی (عج) در مکه فرموده اند : انهم لیفقدون عن فرشهم لیلاً فیصبحون بمکه و معضهم یسیر فی الصحاب ، اصحاب امام مهدی (عج) شبانگاه از ستبرهایشان ناپدید می شوند و صبحگاهان در مکه حاضر می شوند و تعدادی از آنها سوار برابرها شده خود را به مکه می رسانند
از این روایات استفاده می شود که حداقل برخی از یاران امام مهدی (عج) به صورت معجزه آسا در همان ساعات اولیه ظهور در مکه حضور خواهند یافت .
آنچه گذشت در مورد یاران ویژه امام مهدی(عج) بود اما در مورد سایر اصحاب امام مهدی(عج) باید گفت: همانطور که می دانیم هنگامی که امام مهدی(عج) ظهور کردند به وسیله ندای آسمانی وهمچنین اهمیت واقعه جهانی ظهور، همه مردم جهان از ظهور آن حضرت مطلع می شوند بنابراین کسانی که واقعا منتظر حضرت بوده اند از سرتاسر دنیا برای پیوستن به امام مهدی(عج) حرکت می کنند و هر کس با هر وسیله ای که بتواند می¬کوشد خود را به آن حضرت برساند.

آیا بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) نقش دارند؟

نقش بانوان در ظهور در دین اسلام میان زن و مرد برای پیمودن مسیر کمال و سعادت تفاوتی وجود ندارد و بانوان به اندازه مردان می¬توانند از نظر معنوی و اخلاقی رشد کنند و به خداوند نزدیک شوند. شخصیت بی نظیر حضرت زهرا(س) بهترین دلیل بر این مطلب است. چرا که ایشان از نظر معنوی آن قدر رشد کرد که مادر یازده امام معصوم (عج) شد و تمام این یازده امام معصوم به داشتن چنین مادری افتخار و مباهات می کردند به راستی برای تمام بانوان عالم همین یک افتخار بس است که در میان آنان شخصیتی چون حضرت زهرا(س) وجود داشته است. امام مهدی(عج) نیز به عنوان مجری اسلام واقعی نه تنها در مسیر رشد و کمال بانوان مانعی ایجاد نخواهد کرد بلکه تمام زمینه ها را برای رسیدن زنان به جایگاه واقعی شان فراهم خواهد نمود یکی از عرصه هایی که بانوان صالح برای ایفای نقش در آن علاقه فراوانی دارند نهضت جهانی امام مهدی(عج) است و بدون تردید بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کره زمین نقش مهمی در این حرکت بی نظیر خواهند داشت. امام باقر(عج) در این باره فرموده اند: «و یجیی و الله ثلاثة مائه و بضغة عشر جلد فیهم خسمون امراه یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کفزع الخریف» «به خدا سوگند سیصد و چند نفر که پنچاه نفرشان زن هستند (9): بدون قرار قبلی مانند ابرهای پاییزی در مکه کنار یکدیگر جمع می شوند.» این روایات علاوه بر اینکه نشان دهندة حضور بانوان در نهضت جهانی امام مهدی(عج) است جایگاه مهم آنها در نهضت آن حضرت را هم نشان می دهد چرا که همانطور که گذشت امام مهدی(عج) 313 یاور مخصوص و ویژه دارد و براساس این روایات بخش قابل توجهی از این تعداد را با نوان تشکیل می دهند. جالب است این را هم بدانیم که توفیق مشارکت در انقلاب امام مهدی(عج) و یاوری کردن آن حضرت حتی به تعدادی از بانوانی که صدها سال پیش از دنیا رفته اند نیز داده می شود این بانوان با ایمان و صالح که زندگی سرشار از معنویت داشته اند لیاقت حضور در دولت کریمه امام مهدی(عج) را پیدا می کنند و خداوند با اراده خود آنها را پس از ظهور امام مهدی(عج) زنده می کند تا به دنیا برگردند و از حضور در کنار امام خوبی ها لذت ببرند مفضل بن عمر می گوید: امام صادق(عج) فرمودند: یکرمع القائم (عج) ثلاث عشره امراه . قلت و ما یصنع بهن؟ قال یداوین الجرحی و یقمن علی المرضی کما کان مع رسول الله6قلت فسمهن لی فقال: القنواء بنت رشید و امام ایمن و حبابه الوالبیه و سمیه ام عمار بن یاسر و زبیده و ام خالد الاحمسیة و ام سیعد الحنفیة و صیانه الماشطة و ام خالد الجهینه. همراه قائم سیزده زن خواهند بود. مفضل پرسید: آنها را برای چه کاری می خواهد؟ امام صادق(عج) فرمودند به مداوای مجروحان پرداخته سرپرستی بیماران را به عهده خواهد گرفت. عرض کردم : نام آنها را بفرمایید. امام فرمودند: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده ، ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و ام خالد جهینه. مسلم است که بازگشت به دنیا و بهره مندی از فضای عطر آگین دولت امام مهدی(عج) مخصوص این سیزده بانو نیست و تمام بانوان می توانند با الگو قرار دادن این سیزده نفر مانند آنها این توفیق را پیدا کنند که اگر پیش از ظهور امام مهدی(عج) از دنیا رفتند هنگام ظهور به دنیا بازگردند و از نعمت های حکومت امام مهدی(عج) استفاده نمایند . بنابراین چه خوب است که درباره زندگی این بانوان بیشتر تحقیق و مطالعه کنیم و با خصوصیات آنها بیشتر آشنا شویم.


ویژگی های یاران امام زمان که در قرآن به  آنها اشاره شده :

1-
متواضع اند: «عباد الرحمن الذين يمشون علي الأرض هونا »
2-
داراي بينش صحيح هستند، زيرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است
3-
اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »
4-
اهل طاعت و سجده و قيامند، «و الذين يبيتون ربهم سجدا و قياما »
5-
خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم مي شود نمي کنند، «والذين يقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »
6-
اهل اعتدالند،«إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم يقتروا »
7-
موحدند و غير خدا را نمي خوانند،«لا يدعون مع الله الها آخر »
8-
به جان انسانها احترام مي گذارند،«ولايقتلون النفس التي حرم الله إلا بالحق »
9-
پاکدامنند، «ولايزنون »

10-
دنبال پاکسازي روان خويش اند،«و من تاب و عمل صالحا »
11-
جبران کننده عقب ماندگيها و پرکننده خلأ ها هستند،«إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »
12-
حتي مرتکب مقدمات گناه هم نمي شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمي کنند،«و إذا مروا باللغو مروا کراما »
13-
کلامشان صحيح است،«و الذين لا يشهدون الزو »
14-
اهل لغو نيستند،« و إذا مروا باللغو مروا کراما »
15-
پرورش دهنده نسل سالم و مفيدند،«هب لنا من أزواجنا و ذرياتنا قره أعين »
16-
امام ديگرانند،«و جعلنا للمتقين إماما »
17-
به گزين اند. کلام را گوش مي دهند و از بهترين آن پيروي مي نمايند،«فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه »
18-
ايمان دارند،«قل يا عباد الذين آمنوا إتقوا ربکم »
19-
بنده خداي متعال هستند و امور خود را واگذار به خداي متعال مي نمايند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنيا نيستند، «ثم يقول للناس کونوا عبادا لي من دون الله »
20-
شيطان را به زانو در آورده اند،«ولأغوينهم أجمعين إلا عبادک منهم المخلصين »
21-
ويژگيهاي صالحين را دارند يعني صددرصد اعمالشان صالح است، «والذين آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم في الصالحين »
22-
امر ازدواج براي جوانان را تسهيل مي کنند،«و أنکحوا الأيامي منکم و الصالحين من عبادکم و إمائکم »
23-
در کار خير از همديگر سبقت مي گيرند،«و يسارعون في الخيرات و أولئک من الصالحين »

 


امیرالمومنین در خطبه ای بعد از شمردن صفات یاران قائم (عج) میفرمایند:

آه آه شوقا الی رویتهم آه آه چقدر مشتاق دیدن رویشان هستم!

ـ الله اکبر ـ حدود 1400 سال پیش مردی که ملائکه شوق دیدارش را داشتند(1) او شوق دیدار یاران مهدی (عج) را دارد!!!! حیف نیست جز یاران مهدی (عج) نباشیم؟


پیامبر (ص) در معراج ملکی را دیدند که از نظر شکل و شمایل ظاهری شبیه به علی (ع) بود و سایر ملائکه در گرد او بودند پیامبر (ص) پرسیدند این کیست؟
وحی رسید ملائکه دوست داشتند علی (ع) را در زمین ببینند ملکی آفریدم تا ملائکه هنگامی که میخواهند علی (ع)‌ را ببینند به این ملک نگاه کنند.

 


مطابق برخي از روايات،اصحاب حضرت (ع) از صفات و ويژگي هايي برخوردارند از قبيل:



اخلاص

در روايتي امام جواد (ع)به عبد العظيم حسني (ع)فرمود:«...و هنگامي كه براي او اين تعداد «313 نفر» از اهل اخلاص جمع شد خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد...» ( كمال الدين، ج2، ص377و378)



يقين و استقامت

از امام صادق (ع) در حديثي نقل شده كه فرمود : «... گويا قلب هاي آنها به مانند تكه هاي آهن است، شكي در قلوب آنها راجع به خداوند وجود ندارد. محكم تر از سنگ است...» (بحارالانوار ، ج 52، ص307،ح82)



خداشناسي واقعي

از امام علی (ع) در ضمن حدیثی نقل است که فرمود:

«...
ولكن در طالقان مردماني مؤمن خواهند آمد كه به خداوند معرفت واقعي دارند و آنان انصار مهدي در آخر الزمان مي باشند». (بحار الانوار ،ج52،ص307،ح82)



شيران روز و زاهدان شب

از امام صادق (ع) در حديثي راجع به اصحاب قائم نقل است كه فرمود: « گويا من نظر مي كنم به قائم و اصحاب او در نجف و كوفه ... سجده ها به پيشانی هاي آنها اثر گذارده است، شيرا ن در روز و راهبان در شب اند...» ( بحارالانوار،ج52،ص386)



برخورداري از تا ييد الهي

طبرسي در روايتي از امام علي (ع) نقل كرده كه فرمود: « تا اينكه خداوند مردي را در آخر الزمان بر مي انگيزاند... او را به ملائكه اش تاييد كرده و انصارش را حفظ خواهد كرد». (بحار الانوار،ج52،ص280،ح6)

 


بر طبق روایات یاران امام زمان (عج) چند دسته هستند:

ابدال
وزراء
حکّام
حلقه ی یاران
اشیاع(جمع شیعیان)
اتباع
اولیاء

گروه اول ابدال هستند.
این گروه که نزدیک ترین یاران حضرت هستند. و در واقع پیش‌خدمتان امام زمان(عج) هستند که در زمان غیبت، آن حضرت را یاری می‌کنند و هر گاه یکی از آن افراد از دنیا برود، دیگری جای او را می‌گیرد. در این زمینه علاّمه مجلسی از

امام محمّد باقر(ع) نقل می‌کند:
((
به ناچار برای صاحب این امر غیبتی هست و در آن غیبت قدرت و قوّتی برای او لازم است که در آن زمان به وسیله سی نفر از همراهان، از وحشت و تنهایی بیرون می‌آید.))

در تعداد ابدال اختلاف قول هست. از 30 نفر تا 80 نفر گزارش شده است.

ویژگی های ابدال:
1.
داشتن قلبی همانند قلب ابراهیم: این مطلب را عبادة بن صامت از پیامبر نقل کرد.
شاید مراد پیامبر(ص) از این تشبیه، این است که این چند نفر از نظر شدّت، صلابت، بردباری و ایستادگی در برابر حمایت از دین خدا، همانند حضرت ابراهیم هستند و هیچ جریانی نمی‌تواند آنها را نسبت به دفاع از حریم دین، سست و بی تفاوت کند.

2.
سپر بلای انسان ها بودن: از ویژگی‌های ابدال این است که خداوند به وسیلة این وجودهای مقدّس، بلاها را از مردم دفع می‌کند. چنان‌که ابن مسعود از پیامبر نقل کرده که فرمود: « خداوند به وسیلة آنها بلاها را از مردم زمین دور می‌گرداند

3.
راضی بودن به قضای خداوند: سه ویژگی‌دیگر برای ابدال نقل شده که پیامبر فرمود:
«
راضی بودن به حکم و قضای خداوند، پیشه کردن صبر بر محارم خدا، خودداری کردن از آلوده شدن به حرام و خشمگین شدن برای خدا»

4.
مواسسات احسان و عفو: از دیگر مشخصه‌های ابدال این است که پیامبر فرمود:
«
گذشت و عفو می‌کنند از کسانی که به آنان ظلم کنند، نیکی و احسان می‌کنند به آنان که در حقّشان بدی کنند، ایثار و مواسات می‌کنند در آنچه که خداوند به آنان داده است

5.
ـ جود سخا و خیرخواهی: ابن مسعود از پیامبر اسلام(ص) چنین روایت کرده است: «بدانید که اینان (ابدال) هرگز این مقام را از خواندن نماز، گرفتن روزه و صدقه به دست نیاوردند.» عرض کردند: ای رسول خدا!‌ پس به چه وسیله به این مقام رسیدند؟
پیامبر فرمود: «به وسیلة جود و بخشش و خیرخواهی مسلمانان»

 


گروه دوم از یاران ایشان وزراء هستند:

وزراء نزدیک ترین یاران امام عصر (عج) در زمان ظهور حضرت هستند.

و همه ی آن ها عجم هستند! ولی به زبان عربی صحبت می کنن.

الوزاء عجمی لیس منهم عربی ...

 

dastlan بازدید : 13 شنبه 13 دی 1393 نظرات (0)
وظايف راهبردي بسيج را از منظر فرماندهي كل قوا

حضرت امام خميني (ره) پيرامون وظيفه بسيج مي فرمايند: «طلاب علوم ديني و دانشجويان دانشگاه‌ها بايد با تمام توان خود در مراكز شان، از انقلاب و اسلام دفاع كنند و فرزندان بسيجي‌ام دراين دو مركز، پاسدار اصول تغيير ناپذير «نه شرقي و نه غربي» باشند».
فرمانده معظم كل قوا به عنوان، فرمانده ارشد بسيج و مراد همه بسيجيان، در اين زمينه همواره وظايفي را براي اين مجموعه تعريف و ترسيم نموده‌اند كه برخي از اين وظايف به شرح زير است:
1- حمايت از شعارهاي جهاني انقلاب اسلامي
نظام جمهوري اسلامي پرچم معنويت و اخلاق را بلند كرد. برافراشتن پرچم اخلاق، فقط از موضع موعظه‌گري قابل تأمين نيست؛ با حركت عظيم و اقتدار ناشي از حضور مردم، اين پرچم در دنيا برافراشته شده است. امروز ما در منبرهاي عظيم جهاني و بين‌المللي، از عدالت و مظلوميت ملتها سخن مي‌گوييم و اين به بركت نظام جمهوري اسلامي است. حضور مردم و بسيج حقيقي دلها و جسمها و جانها مي‌تواند پشتوانه‌ اين حركت عظيم جهاني باشد. اين مسؤوليت عظيم بسيج است.
2- مسؤوليت بسيج در دفاع از هويت ملي و ديني
از بزرگترين مسؤوليت‌هاي يك مجموعه‌ي بسيج در كشور اين است كه از هويت ملي و ديني پاسداري مي‌كند و بايد پاسداري كند.
3- وظيفه خطير بسيج در عرصه‌سازندگي كشور
امروز بسيج عناصر مؤمن و فداكار، علاوه بر دفاع مسلحانه از كشور و انقلاب، بايد سازندگي كشور را نيز هدف ديگر خود قرار دهد. امروز، روزي است كه همه‌ي نيروها بايد همه‌ي سرمايه‌هاي علمي، فكري، تخصصي، تجربي، مادي و معنوي خود را همچون بسيجيان ميدان جنگ، پشت سر دولت به ميدان سازندگي وارد كنند؛ دولت به شكل بسيجي عمل كرده و نيروهاي كارآمد بسيجي را به حضور در ميدان سازندگي تشويق كند و با برنامه‌ريزي جامع، جايگاه هر قشر و هر فردي را در جهاد بازسازي كشور معين كند، و آحاد مردم نيز با ترجيح مصلحت سازندگي بر مصالح شخصي، فداكارانه در اين ميدان مجاهدت كنند.
4- ضرورت حفظ آمادگي دائمي
انتظاري كه امام از بسيج داشت، آمادگي و حضور دائمي بود؛ زيرا بسيج، پشتوانه‌ اصلي انقلاب است.
5- ضرورت دشمن شناسي
بسيج، در سرتاسر كشور هوشيار باشد. همه‌ي نيروهاي مسلح - ارتش، سپاه و نيروهاي انتظامي - بايد هوشيار باشند. همه بايد هوشيار باشند؛ اما بسيج، احتياج به هوشياري مضاعف دارد. آحاد بسيج در هرجا هستند - در شهر، در ده، در عشاير، در دانشگاه، در حوزه‌ علميه، در دبيرستان، در بازار، در اداره، در كارخانه - بايد هوشيار باشند. دشمن، براي ضربه زدن به انقلاب و اسلام، از يك راه نمي‌آيد؛ از راههاي مختلف مي‌آيد. بايد چشمتان را باز كنيد، متوجه باشيد و دشمن را بشناسيد. امام بزرگوار، اين خطوط را براي ما درست مشخص كردند.
6- بسيج و قطع اميد استكبار جهاني از جمهوري اسلامي
شما جوانها بايد دائم در صحنه باشيد. بايد دائم نشان دهيد كه جمهوري اسلامي آسيب‌ناپذير است. نيروي مؤمن بسيج و نيروهاي حزب‌اللهي در سرتاسر كشور و آحاد مؤمن در اين كشور، بايد كاري كنند كه اميد امريكا و صهيونيستها و بقيه‌ي قدرتهاي دشمن از جمهوري اسلامي به كلي قطع شود.
7- مقابله با اشاعه فساد و توطئه‌هاي دشمن
دشمن براي شايع‌كردن فساد در بين جوانان اين كشور، برنامه‌ريزي مي‌كند. چه كسي بايد در مقابل اين اشاعه‌ي فساد بايستد؟ چه كسي بايد در مقابل خرابكاريها بايستد؟ چه كسي بايد در مقابل توطئه‌هايي كه دشمن به وسيله‌ي عوامل خود در داخل كشور انجام مي‌دهد و ممكن است يك عده آدم ساده‌لوح را هم به دنبال خود بكشاند، بايستد؟ بسيج؛ همين نيروي عظيم.
8- حفظ فضاي سالم در كشور
امروز وظيفه بسيج، حفظ فضاي سالم در كشور و منزوي كردن زشتي و آلودگي و غفلت و ريا و نفاق و شرك است. امروز نسل نوخاسته‌ كشور، با كمال صفا و پاكي به دنبال حقيقت مي‌دود و تشنه آن است. در كجاي كشور، شما جوانان نوخاسته - پسر و دختر - را مي‌بينيد كه تشنه حقيقت و معنويت و فهميدن و درست فهميدن نباشند؟ اين نسل پرعدد امروز كشور ما با صفاي ذاتي جواني خود و با تربيت اسلامي جامعه‌ي ما، دنبال حقيقت است؛ اما در كمين اين نسل، گرگان درنده و روبهان حيله‌گري هستند. در كمين نسل نوخاسته‌ جوان ما كساني نشسته‌اند كه مي‌خواهند او را بفريبند، يا بدرند و از بين ببرند.
9- بسيج و باز كردن ميدان‌هاي تازه‌ زندگي
تجدد و نوگرايي حقيقي و باز كردن ميدان‌هاي تازه‌ي زندگي، مطلوب اسلام است؛ اصلا اسلام اين را از انسان خواسته؛ اين به بركت تأمل، تعمق، كار درست، كار فكري، تلاش عملي، مجاهدت، استقبال از كار و از خطر در همه‌ي ميدان‌ها، و همتها را بلند كردن به‌دست مي‌آيد. اين كارها مربوط به كيست؟ مربوط به بسيج است. اگر بسيج را درست معنا كنيم، همين است.
10- تقويت و افزايش بصيرت و آگاهي
اساس بسيج در جمهوري اسلامي، بر آگاهي است. در اين‌جا نظام جمهوري اسلامي هرگز نخواسته است عده‌اي بيايند و چشمهايشان را ببندند و با اطاعت كوركورانه و بي‌خبر از آنچه كه اتفاق مي‌افتد، به ميدان بروند و اسلحه‌ها را بكشند و بناي جنگيدن بگذارند. اين را ما نخواستيم. جمهوري اسلامي و امام اين جمهوري - رضوان و رحمت خدا بر او - عكس اين حركت كردند. ملت ما با آگاهي راه‌افتاد، ميدان را انتخاب كرد و در آن ميدان جنگيد. كساني كه در جبهه‌هاي نبرد، در هشت سال جنگ تحميلي و قبل از آن و مقداري بعد از آن ايستادند و جنگيدند، علي بصيرة جنگيدند. مكرر در مكرر از زبانشان شنيديم كه «ما براي خاك نمي‌جنگيم؛ ما براي يك وجب زمين نمي‌جنگيم؛ ما براي اهداف و آرمانهايمان مي‌جنگيم. » اين، همان معرفت است.
من مي‌خواهم عرض كنم: جوانان عزيز! بسيجيان عزيز! هر جاي كشور كه هستيد، اين بصيرت را روزبه‌روز زياد كنيد. نگذاريد بعضي از نيازهاي مادي و مسائل كوچك، جلو بصيرتها را بگيرد. بصيرتتان را حفظ كنيد و دشمنتان را بشناسيد. دشمن، ترفندهاي گوناگون دارد؛ و آن ملتي موفق مي‌شود كه فريب نخورد... بصير باشيد در شناسايي دشمن. بصير باشيد در شناسايي ترفندهاي دشمن.
11- ضرورت خودسازي و هوشمندي و پايداري
امروز دانشگاه، بيش از هميشه به بسيج دانشجويي و بسيج دانشجويان در صراط مستقيم انقلاب نيازمند است، و تشكل بسيج دانشجويي، بيش از هميشه به خودسازي و هوشمندي و پايداري.
12- ضرورت خودسازي و مراقبت
قرآن به ما مي‌گويد: «و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون. » يعني سست نشويد، غمگين نشويد، شما بالاتر از ديگران هستيد. به دنبال اين جمله، قيدي دارد: «ان كنتم مؤمنين»؛ اگر مؤمن باشيد. همه‌ي اين حرفهايي كه زديم، مربوط به آن‌وقتي است كه رابطه‌ي ما با خدا خوب باشد؛ مربوط به آن وقتي است كه شما جوانان عزيز، با تقوا باشيد؛ مربوط به آن وقتي است كه شما زن و مرد، سعي كنيد دينتان را حفظ كنيد؛ در مقابل جاذبه‌هاي گناه، تسليم نشويد و در مقابل وسوسه‌ شيطان، مقاومت كنيد. شما مي‌توانيد و امتحان كرديم كه شما مي‌توانيد. بالاترين وسوسه‌هاي شيطان، وسوسه‌ حفظ نفس است. چقدر شما در زير گلوله‌ بارانهاي پي‌درپي دشمن و آتشهاي انبوهي كه دشمن، در جنگ بر سرتان مي‌ريخت، جلو رفتيد و نترسيديد!
بدانيد امروز يكي از سلاحهاي دشمناني كه مرگ بر آنها مي‌گوييد، اين است كه در مقابل جوانان ما دانه بپاشند - دانه‌ گناه، دانه‌ جاذبه‌هاي گناه، جاذبه‌هاي فساد - تا بلكه بتوانند آنها را جذب كنند. نفس قوي بايد بايستد و تسليم اين جاذبه‌ها نشود. مراقب باشيد! جوانان بسيجي ما مؤمنند، مطهرند، پاكند. اما ممكن است در ميان آنها افرادي پيدا شوند كه روح قوي نداشته باشند و تسليم ترفند دشمن و شيطان گردند. اين‌جا، تقوا به درد مي‌خورد. تقوا يعني اين‌كه دايم مراقب خودمان باشيم و نگذاريم كه اشتباه كنيم. يكي از سلاحهاي ما، دعاست؛ «لايملك الّا الدعاء. » ما دعا را داريم؛ سلاح دعا را داريم؛ سلاح تضرع را داريم و سلاح بكاء را داريم.
پيش خدا تضرع كنيد و همه چيز را با تضرع، از خدا بخواهيد. اين بازوي قوي، اين اراده‌ي نيرومند و پولادين، با دعاست كه كارايي پيدا خواهد كرد. در ميدان جنگ هم، پيغمبر اكرم و اميرالمؤمنين عليهماالسّلام دعا كردند و با تضرع از خداي متعال خواستند. امام عزيز ما هم در جنگ دعا مي‌كرد. دل ما به دعاهاي آن بزرگوار و دعاهاي مؤمنين و صالحين، قرص بود.
13- ضرورت حفظ و تقويت ارتباط با خدا
يك ويژگي اين است كه در بسيج ملت ايران، مايه‌ي اصلي، ارتباط با خداست. جوان بسيجي يا هر قشري از قشرهاي آن؛ يعني مرد و زن و پير و جوان بسيجي، داراي يك ارتباط معنوي و صميمي با خداست. اين، مايه‌ي اصلي كار است. آن عاملي كه موجب مي‌شود انسان در ميدانها خسته نشود، ياد خداست. آن نيرويي كه انسان را در مقابل همه‌ي قدرتها با قوت كامل نگه مي‌دارد، توكل به خداست. اگر توكل و اعتماد به خدا و ارتباط با خدا بود، حركت مردمي و بسيجي، حركتي پايدار و ماندگار خواهد بود. و اگر نبود، يك هيجان و اشتعال در برهه‌اي از زمان پيدا مي‌شود، ولي باقي نمي‌ماند و از بين مي‌رود. شما اگر نگاه كنيد، در دنيا كشوري را با خصوصيات كشور ايران پيدا نخواهيد كرد كه توانسته باشد در مقابل آن همه دشمن بايستد، بر آنها غالب شود، موانع را بردارد، راه خود را بگشايد، و در جهت اهداف خود حركت كند. آن چيزي كه تا امروز، اين حركت را در ايران اسلامي اين‌طور مستقيم به سمت هدف هدايت كرده است، همين ايمان شما، ارتباطتان با خدا و روحيه‌ي دعا و تضرعي است كه در نيروهاي بسيجي ما وجود دارد. اين، همان دعاي كميلي است كه شما مقيد بوديد و هستيد بخوانيد. اين، همان نماز جمعه‌هاي شماست. اين، همان توسلات و توجهات شما به ائمه عليهم‌السّلام است. و اين پيوند و رابطه‌ي معنوي است كه همه چيز را حفظ كرده است. اين، يك خصوصيت است كه در جاهاي ديگر نيست، و بايد آن را حفظ كنيد.
14- اخلاق اجتماعي بسيج در ارتباط با مردم
شما بسيجي ها بايد به گونه اي رفتار كنيد كه احترام و محبت مردم جلب شود. شما بايد نمونه اخلاق و تواضع و مهرباني و رعايت مقررات باشيد. آن كسي بسيجي تر است كه مقررات را بيشتر رعايت مي كند، به خاطر آنكه اين فرد بيشتر از همه براي نظام دل مي سوزاند و مقررات، لوازم قطعي اداره درست نظام است.
15- تلاش براي افزايش محبوبيت بسيجيان در جامعه
هر جوان بسيجي، مرد بسيجي، زن بسيجي، دانش‌آموز بسيجي، دانشجوي بسيجي، كارگر بسيجي و روحاني بسيجي مي‌تواند محور باشد و انسانهايي را به خود جذب كند و با سخن و اخلاق و رفتار و درس خواندن و كار كردن و احساس مسؤوليت و آگاهي سياسي و اطلاعات ديني و معنوي خود، مثل شمعي دلها را روشن كند و ديگران را اميدوار به آينده و آماده‌ي به كار براي حضور در ميدانها قرار دهد. ببينيد چه مسؤوليت بزرگ و سنگين و درعين‌حال شيرين و هيجان‌انگيزي است.
اين در صورتي به وجود مي‌آيد و به وقوع مي‌پيوندد كه در داخل سازمان نيروي مقاومت بسيج، كار اداره‌ي فكري و عملي و قلبي و اخلاقي و روحي و سياسي از همه جهت، آن‌چنان منظم و با تدبير صورت گيرد كه بتواند چنين محصول عظيمي داشته باشد.
16- مساجد را رها نكنيد
مساجد را رها نكنيد. نيروي مقاومت بسيج، بهترين جايي كه دارد، همين مساجد است. منتها مساجد را مسجد نگه داريد. با امام جماعت مسجد، با عبادت كنندگان مسجد و با مؤمنيني كه در مسجدند، برادرانه صميمي باشيد - كه بحمداللَّه هستيد - و آن را حفظ كنيد و بيشتر كنيد. اول وقت، نماز را به جماعت، پشت سر پيشنماز هر مسجدي كه در آن هستيد، بخوانيد. در مراسم ديني مسجد و تبليغات آن شركت كنيد. در مراسم دعا و قرآن و مراسم مذهبي شركت كنيد. شما و امام جماعت آن مسجد - هر كس كه هست - مشتركاً مسجد را حفظ كنيد. براي مسجد، جاذبه درست كنيد تا بچه‌ها، جوانان و زن و مرد محله، مجذوب مسجدي شوند كه شما در آن هستيد و بيايند. مسجد، پايگاه بسيار مهمي است.
17- انتظارات از محفل بسيجيان
من به شما برادران و خواهران عزيز - كه فرزندان من هستيد - مؤكدا توصيه مي‌كنم كه به عمق‌ها توجه كنيد و آن را بطلبيد؛ از ظواهر هم دست نكشيد. اين خطاست كه كسي خيال يا توهم كند كه بايد باطن را درست كرد، ظاهر مهم نيست؛ نخير، همين ظاهر، انسان را به وادي‌هاي گوناگوني مي‌كشاند. ظاهر ديني، ظاهر اسلامي، پايبندي به تعبد ديني، همين مجالس دعا، همين مجالس توسل به ائمه (عليهم‌السلام) لازم است؛ منتها همه‌ي اينها را با دانايي همراه كنيد.
در مجلس روضه‌خواني و سينه‌زني بسيج وقتي شعر خوانده مي‌شود، بايد با معنا، با مضمون، جهتدار و همراه با درس باشد. وقتي در آن‌جا سخنراني مي‌شود، بايد در جهت تعميق فكر و انديشه باشد. وقتي نماز جماعت مي‌خوانيد، نماز شما بايد همراه با توجه به پروردگار و خشوع در مقابل او باشد. وقتي اعتكاف مي‌كنيد، وقتي روزه مي‌گيريد، وقتي اجتماعات مذهبي تشكيل مي‌دهيد، بايد همراه با توجه به خداي متعال و همراه با اخلاص باشد. كليد موفقيت اينهاست.

dastlan بازدید : 18 شنبه 13 دی 1393 نظرات (0)

وظيفه يك بسيجي خوب چيست؟

وظايف وتكاليف يك بسيجي خوب ونمونه را مي توان اينگونه يادآورشد.
1.ولايت مداري وپيروي از ولي امر مسلمين
2.ارتقاء علم ومعرفت خود با مطالعه در زمينه هاي مختلف
3.حضور فعال در عرصه هاي مختلف فرهنگي واجتماعي واقتصادي
4.حفظ فرهنگ بسيجي وترويج آن در بين دوستان وفاميلان وخويشان
5.مشاركت درعرصه هاي سازندگي ودرتوليد علم وجنبش نرم افزاري
6.داشتن اراده قوي ومحكم نسبت به دفاع از اسلام وآرمانهاي انقلاب
7.دفاع همه جانبه مخصوصاً از ارزشهاي اسلامي وآرمانهاي انقلابي
8.فعال، پرتحرك و خوش‌فكر بودن
9. پرهيز از سستي وتنبلي و ساده‌لوح بودن
10.پرهيز از دخالت در جريانهاي سياسي وسوگيري نسبت به آنها(چرا كه بسيجي بايد فراجناحي عمل كند)
وحسن ختام اين نوشتار ازمقام معظم رهبري مد ظله العالي: وظيفه اصلي بسيج دفاع از ارزش ها است.

سقای شهید بازدید : 17 شنبه 06 دی 1393 نظرات (0)

فرمانده گروهمان جمعمان کرد و گفت:« امشب باید با روحیه برید خط. چه پیشنهادی دارید؟» هیچ کس چیزی نگفت. همه مان را نشاند و پاهایمان را دراز کرد. شروع کرد به اتل متل توتوله خواندن. آن قدر خندیدیم که اشکمان درآمد و پهلوهامان هم درد گرفت. وسط همین خنده ها شروع کرد به روضه امام حسین خواندن. اشکمان که سرازیر بود فقط خنده شد گریه. آن شب خط، خیلی زود شکست.

 

سقای شهید بازدید : 24 جمعه 14 آذر 1393 نظرات (1)

آشپز وكمك آشپز ، تازه وارد بودند و با شوخي بچه ها ناآشنا . آشپز ، سفره رو انداخت وسط سنگر و بعد بشقاب ها رو چيد جلوي بچه ها .رفت نون بياره كه عليرضا بلند شد و گفت : (( بچه ها ! يادتون نره ! )) آشپزاومد و تند و تند دوتا نون گذاشت جلوي هر نفر ورفت . بچه ها تند نون هارو گذاشتند زير پيراهنشون . كمك آشپز اومد نگاه سفره كرد . تعجب كرد . تند و تند براي هرنفر دوتا كوكو گذاشت ورفت . بچه ها با سرعت كوكوها رو گذاشتند لاي نون هائي كه زير پيراهنشون بود . آشپز و كمك آشپز اومدن بالا سر بچه ها . زل زدند به سفره . بچه ها شروع كردند به گفتن شعار هميشگي :(( ما گشنمونه ياالله ! )) . كه حاجي داخل سنگر شد و گفت: چه خبره ؟ آشپز دويد روبروي حاجي و گفت : حاجي ! اينها ديگه كيند ! كجا بودند! ديوونه اند يا موجي ؟!! . فرمانده با خنده پرسيد چي شده ؟ آشپز گفت تو يه چشم بهم زدن مثل آفريقائي هاي گشنه هرچي بود بلعيدند !! آشپز داشت بلبل زبوني ميكرد كه بچه ها نونها و كوكوهارو يواشكي گذاشتند تو سفره . حاجي گفت اين بيچاره ها كه هنوز غذاهاشون رو نخوردند ! آشپز نگاه سفره كرد . كمي چشماشو باز وبسته كرد . با تعجب سرش رو تكوني داد و گفت : جل الخالق !؟ اينها ديونه اند يا اجنه ؟!‌ و بعد رفت تو آشپزخونه ..هنوز نرفته بود كه صداي خنده ي بچه ها سنگرو لرزوند ...

سقای شهید بازدید : 15 جمعه 14 آذر 1393 نظرات (0)

 

یا صاحب الزمان (عج)

 مولای وقت آمدنت دیر شد بیا

           این دل در انتظار فرج پیر شد بیا

                         این جمعه هم گذشت و لیکن نیامدی

                                            آیات غربتم همه تفسیر شد بیا

                                                        

 

هر شب به یاد حال لبت گریه می کنم

                     عکست میان آینه تفسیر شد بیا

                                      در دفتر م به یاد تو نرگس کشیده ام

                                                       نرگس هم از فراغ تو دلگیر شدبیا

moein بازدید : 20 سه شنبه 04 آذر 1393 نظرات (1)

بسیجی کسی است که فقط رنگ خدایی را پذیرفته است.


«صبغه الله و من احسن من الله صبغه ـ سوره بقره آیه 138ـ رنگ خدایی بپذیرید، چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟»
1) اخلاص بسیجی:
بسیجی کسی است که فقط رنگ خدایی را پذیرفته است.
«صبغه الله و من احسن من الله صبغه ـ سوره بقره آیه 138ـ رنگ خدایی بپذیرید، چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است؟»

 

امام صادق (علیه السلام) راجع به آیه فوق می‌فرمایند: «صبغ المؤمنین بالولایه فی المیثاق ـ خداوند مؤمنین را در زمان میثاق به ولایت رنگ‌آمیزی کرده بود.»
امام خمینی (ره) «فرموده‌اند: «آن اخلاص و محبت شما (بسیجیان) و آن ایثار در راه خدا، بالاترین ارزش است برای شما».
 
2) بسیج شجره‌ی طیبه است:
«الم ترکیف ضرب الله کلمهً طیبهً کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کلّ حین بِإذن ربها و یضرب الله الامثال للناس لعلهم یتذکرون ـ سوره ابراهیم آیات 24 و 25ـ
آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه‌ی آن ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است. هر زمان میوه‌ی خود را به اذن پروردگارش می‌دهد و خداوند برای مردم مثلها می‌زند شاید متذکر شوند.»
منظور از کلمه‌ی طیبه ممکن است کلمه‌ی توحید باشد، و یا اوامر و فرمانهای الهی و یا ایمان و یا اینکه شخص مؤمن (بسیجی) باشد.
ویژگیهای این درخت پاکیزه که منظور همان مؤمن و بسیجی است:
1/2ـ شجره: موجودی است دارای رشد و نمو، نه بی‌روح، و نه جامد و بی‌حرکت، بلکه پویا و رویا و سازنده‌ی دیگران و خویشتن.
2/2ـ طیبه: این درخت پاک است و طیب، از هر نظر (منظره‌اش پاکیزه، میوه‌اش پاکیزه، شکوفه و گلش پاکیزه، حتی نسیم آن ...)
3/2ـ این شجره دارای تشکیلات و نظام حساب شده‌ای است (رده‌های مقاومت بسیج).
4/2ـ اصل و ریشه‌ی آن ثابت و مستحکم است بطوری که طوفان‌ها و تندبادها و مشکلات نمی‌توانند آن را از جا بر کنند.
5/2ـ و فرعها فی السماء: شاخه‌های این شجره در یک محیط پست و محدود نیست بلکه بلندِ آسمان جایگاه آن است، (افق فکر آنها محدود به دنیای کوچک نیست).
6/2ـ کل حین: اما نه در یک فصل یا دو فصل، بلکه در هر فصل، یعنی هر زمان که دست به سوی شاخه‌هایش دراز کنی محروم بر نمی‌گردی.
7/2ـ باذن ربها: میوه دادن او هم بی‌حساب نیست، بلکه مشمول قوانین آفرینش است و به اذن پروردگارش میوه‌ی خود را به همگان ارزانی می‌دارد.
امام خمینی (ره): «بسیج شجره‌ی طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.»
 
3) شجاعت و شهامت بسیجیان:
«و لا تنهوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین ـ
غمگین نباشید، اگر بر مسیر ایمان ثابت بمانید، پیروزی نهایی از آن شماست ـ آل عمران آیه 139»
امام خمینی (ره) در این خصوص می‌فرمایند: «آنچه برای اینجانب غرورانگیز و افتخار آفرین است، روحیه‌ی بزرگ و قلب سرشار از ایمان و اخلاص و روح شهادت طلبی این عزیزان (بسیجیان) که سربازان حقیقی ولی‌الله الاعظم ارواحنا فداه هستند، می‌باشد و این است فتح الفتوح».
 
4) بسیجیان همیشه پیروز:
«و ان جندنا لهم الغالبون»
و لشکر ما در تمام صحنه‌ها پیروزند. (صافات آیه 173)
در آیات 47 از سوره‌ی روم، 40 از سوره‌ی حج، 51 از سوره‌ی غافر و 21 از سوره‌ی مجادله نیز نظیر این مطلب آمده است.
و امام خمینی (ره) فرمود: «افتخار بر رزمندگانی که جبهه‌های نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نموده‌اند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی می‌کنند که شکست‌ناپذیر و سر تا پا پیروزی است.»
 
5) استقامت و پایداری بسیجیان:
«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا، فتتنزّل علیهم الملائکه... ـ کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند. ملائکه بر آنها نازل می‌شوند و... ـ فصلت آیه 30»
امام علی (علیه‌السلام) در خطبه‌ی 176 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «شما گفتید پروردگار ما الله است، اکنون بر سر این سخن پایمردی کنید، در راهی که فرمان داده استقامت کنید و از دایره‌ی فرمانش خارج نشوید».
امام خمینی (ره): «به شما (بسیجیان) که با مبارزات خویش، روی ابرقدرتها را سیاه کردید، درود می‌فرستم و در مقابل صبر و استقامتتان خاضع و خاشعم... اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان نامه‌ی کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم».
 
6) بسیجی تابع ولایت:
«یا ایها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی الله و رسوله
ای کسانی که ایمان آورده‌اید چیزی را بر خدا و رسولش مقدم نشمرید و پیشی مگیرید. حجرات آیه‌ی اوّل»
از جمله شأن نزولی که برای این آیه در تفسیر نمونه ج 22 آمده این است که: حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به هنگام حرکت به سوی «خیبر» می‌خواست کسی را به جای خود در «مدینه» نصب کند، عمر شخص دیگری را پیشنهاد کرد، آیه‌ی فوق نازل شد و دستور داد بر خدا و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پیشی مگیرید.
منظور از مقدم نداشتن چیزی در برابر خدا و پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، پیشی نگرفتن بر آنها در کارها و ترک عجله و شتاب در مقابل خدا و حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است.
در برابر رهبر نباید در هیچ کار و هیچ سخن و برنامه‌ای پیشی گرفت و شتاب و عجله کرد. حتی نباید در مسائل بیش از اندازه‌ی لازم سؤال و گفتگو کرد، باید گذاشت که رهبر خودش به موقع مسائل را مطرح کند.
در تاریخ زندگی حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) موارد زیادی دیده می‌‌شود که افرادی بر فرمان او پیشی گرفتند، عقب افتادند و از اطاعت او سرپیچی نمودند و مورد ملامت و سرزنش شدید قرار گرفتند. (فتح مکه، داستان حجه‌الوداع، تخلف از لشکر اسامه و داستان قلم و دوات و...)
 
7) آگاهی و آمادگی برای جهاد:
«یا ایها الذین آمنوا خذوا حذرکم فانفرو ثبات اوانفروا جمیعاً ـ
ای کسانی که ایمان آورده‌اید، آمادگی خود را حفظ کنید و در دسته‌های متعدد یا به صورت دسته‌ی واحد به سوی دشمن حرکت کنید. ـ نساء آیه 71»
امام خمینی (ره): «امروز روز عاشورای حسینی است، حسینیان آماده باشید، نهراسید که نمی‌هراسید، کمربندهاتان را محکم کنید. ای آزادگان و احرار بپاخیزید.»
«در هنگام خطر ملتی سر بلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشند.»
و مقام عظمای ولایت فرموده‌اند: «همه‌ی نیروهای مسلح باید هوشیار باشند، اما بسیج احتیاج به هوشیاری مضاعف دارد».
و فرمودند: «بسیجیان سلحشور باید همواره آماده و هوشیار باشند تا در مواقع لزوم به وظیفه دفاع مقدس قیام کنند».

تعداد صفحات : 24

درباره ما
Profile Pic
حتما کتاب دسته یک رو خوانده اید... این کتاب بازروایی خاطرات دسته ای اسمانیست از گردان حمزه بنام دسته یک در شب عملیات جاده فاو-ام القصر... این دسته اسمانی که به دسته اخلاص نیز معروف بود از بروبچه هایی تشکیل شده بود که سن کمی داشتند ولی دلی بزرگ ودریایی ... اکثریت زیر ۱۸ سال داشتند .فرمانده شان محسن گلستانی بود همون مداح معروف دوکوهه که دعای صبحگاه دوکوهه را ساخته بود وهرروز صبح می خواند وبه ((برادر صباحنا) معروف شده بود. بران شدیم تا به یاد این دسته یکی های دهه ۶۰ سنگری داشته باشیم برای هم اندیشی ... این سنگر جاییست برای هم اندیشی بروبچه های دسته یکی دهه شصتی ها ودهه نودی ها ... این سنگر جاییست برای معرفی بروبچه های شهید دسته یکی گردان حمزه ودیگر دسته یکی های دهه ۶۰.. این سنگریست برای بروبچه های دسته یکی دهه۹۰...اونایی که مثل شهدا سنی کم دارند ودلی بزرگ... پس بیایید وباذکر صلوات مهمان سنگر خودتون باشید... یاحسین شهید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 91
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 111
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 58
  • بازدید ماه : 215
  • بازدید سال : 659
  • بازدید کلی : 23,308